zaterdag 1 november 2014

Jolka - Memento Mori























Auteur: Jolka
Titel: Memento Mori
Uitgeverij: Letterrijn
Genre: Literaire Thriller
Uitvoering: Paperback en Ebook
ISBN: 9789081954358

Na de lovende recensies van Christina en Sandra was ik heel erg nieuwsgierig naar dit boek.
En na het zien van de mysterieuze cover en deze trailer (zeker kijken!) was het een kleine stap naar de Bruna (webshop;-)) om meteen het Ebook te downloaden ( Slechts 4,99 ook nog maar!!).





Debutanten; Ik heb diep respect voor de mensen die zichzelf in het diepe durven te gooien met hun ziel en zaligheid, petje af daarvoor. Hel lijkt me erg eng om je eerste boek uit te geven, maar wat ben ik blij dat ze dat durven. En wat kun je dan soms blij en verrast worden door juweeltjes waarvan je hoopt dat de schrijver nog meer op zijn/haar plank heeft liggen.
Dit is er zo eentje.
De drive voor het schrijven van dit boek kwam zoals ik begreep door de vele liquidaties in de Amsterdamse onderwereld, de verdachte omstandigheden waarin getuigen en kroongetuigen het loodje legden.
En als iéts me triggert is het wel die onderwereld, de samenzweringen en complotten, de valstrikken die gezet worden. Zitten er niet alleen criminelen maar ook politie, advocaten of zelfs kopstukken van het OM geïnfiltreerd of zelfs tot hun nek in de shit tot aan de hoogste rechters toe?
Zo ook in het geval van Bram Zeegers:

En ik quote nu de omschrijving op de site van de Uitgever:
In de nacht van 8 op 9 oktober 2007 overleed ex-advocaat Bram Zeegers onder verdachte omstandigheden in zijn woning aan de Lairessestraat in Amsterdam. Omdat hij een week voor zijn dood had getuigd tegen Willem Holleeder en bovendien bevriend was met de in 2004 geliquideerde vastgoedmagnaat Willem Endstra, werd er al snel over een verband gespeculeerd. Onderzoek door de Amsterdamse politie en het Nederlands Forensisch Instituut in Den Haag leidde tot de conclusie dat Zeegers was overleden aan een overdosis MDMA in combinatie met alcohol. De politie en het NFI concludeerden dat het hier een tragisch ongeluk betrof.
Deze zaak hield in die tijd de media wekenlang bezig en ook Jolka kon het verhaal niet meer uit haar hoofd zetten. Ze volgde alle berichtgeving op de voet. Uiteindelijk begon ze de zaak te reconstrueren en ging feiten opzoeken. Dat alles leidde uiteindelijk naar één gedachte: wat als het nu allemaal..................

En van dat “wat als” maakte Jolka dit fictieve verhaal over Mark en Hannah waarin ik bepaalde overeenkomsten met Bram Zeegers niet uit mijn achterhoofd kon krijgen, maar dat maakte het voor mij wel heel erg indrukwekkend qua Wat Als gedachte, hoe de beslissingen die je neemt een heel andere wending kan geven aan je leven.
Het verhaal speelt zich af in een periode van 10 jaar, terugblikken naar het verleden die veel verklaren maar ook vertellen hoe de liefde tussen Mark en Hannah ontstaan is. En juist die liefde laat een mens beslissingen nemen die grote gevolgen kunnen hebben.
Een meer dan aangename, beeldende schrijfstijl door bijvoorbeeld een extra woordje toe te voegen aan een zin waardoor het geheel een mooie vorm krijgt, lekker loopt qua lezen door saillante details in het geheel te verweven. Zo hoort volgens mijn bescheiden mening een thriller te zijn.
Ik zat er zozeer in dat ik op een gegeven moment zelfs de tranen in mijn ogen had, maar ik bleef ook met één vraag in mijn hoofd rondlopen waarvan ik hoop dat ze die nog kan beantwoorden ;-)

Dank je wel voor de tip Sandra en Christina, meer dan graag gelezen!!

©José november 2014



11 opmerkingen:

  1. YAY wat een mooie recensie en wat gaaf dat jij mijn blog noemt, dankjewel José. Ik ben blij te horen dat Christina en ikzelf jou met onze recensies konden/mochten inspireren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger las ik graag thrillers maar nu niet meer. Ik weet niet eens hoe dat komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien een beetje thrillermoe ;-) Komt vast wel weer een keer terug ;-)

      Verwijderen
  3. Dit is nu echt de allereerste keer dat ik een trailer zie voor een boek ... en die laatste zin overtuigt mij nog eens extra om te gaan lezen. Op het lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik leuk!!!!

      Verwijderen
    2. Altijd blij als ik mensen enthousiast kan maken, maar dat is met dit boek ook niet zo moeilijk ;-)
      En die trailer is inderdaad een hele goeie over de streep trekker ;-)

      Verwijderen
  4. En dat vind ik nou leuk, een schrijver die reageert op een reactie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen