donderdag 20 november 2014

Carla Norton - Langs de afgrond























Auteur: Carla Norton
Titel: Langs de afgrond
Genre: Literaire thriller
Uitvoering: Paperback (350 pagina's) en E-book
ISBN: 9789032513887

Omschrijving volgens De Fontein:
Langs de afgrond, het ijzingwekkende thrillerdebuut van Carla Norton oogst in Amerika niets dan lof. Deze thriller doet denken aan het beste werk van Karin Slaughter en Mo Hayder.
Reeve lijkt op het eerste gezicht een normale jonge vrouw van 22 jaar. Maar tien jaar eerder werd zij door een monster ontvoerd en vier jaar gemarteld in zijn kelder. Nu is ze alweer jaren vrij, maar nog steeds is elke dag een gevecht.
Dan komt een nieuwe zaak in het nieuws. De 13-jarige Tilly is net bevrijd uit handen van een sadistische pedofiel. Als haar ouders Reeve vragen hun dochter bij te staan, ontdekt Reeve dat voor Tilly de nachtmerrie nog niet voorbij is: het brein achter de ontvoering houdt haar nog steeds in de gaten en heeft nu ook Reeve zelf in het vizier

Enkele quotes over het boek:
'‘Een meesterlijke beheersing van de spanning die aan Hitchcock doet denken. Norton zou zomaar een van de beste thrillerschrijvers van haar generatie kunnen zijn.'- The Daily Mail
'Langs de afgrond levert perfecte niet-weg-te-leggen-spanning.' - Jeffery Deaver
'De kwetsbare, beschadigde Reeve en haar gevecht om haar leven terug te winnen laten je doorlezen.' – Oprah.com

Over de auteur:
Carla Norton schreef eerder non-fictieboeken over ontvoeringszaken die bestsellers werden en zelfs door de FBI op hun leeslijst werden gezet. Haar kennis en ervaring gebruikte ze voor haar thrillerdebuut Langs de afgrond, dat vol lof ontvangen is.

Mijn leeservaring:
Vanuit verschillende perspectieven krijg je een psychologisch beklemmend, vloeiend geheel voorgeschoteld dat je raakt.
Je maakt kennis met Reeve die als kind werd ontvoerd en gevangen gehouden in een kelder waar ze op brute wijze mishandeld en wreed misbruikt werd.
Als ze op een gegeven moment op een uitzonderlijke manier aan haar kwelgeest weet te ontkomen begint haar leven weer – zou je denken. Maar zowel haar lichaam als haar geest is op dusdanige manier beschadigd dat ze al jaren therapie krijgt en moeite heeft met vertrouwen en vooral ook om contacten te leggen, de emotionele kanten van relaties niet aan kan gaan.

Wanneer de 13-jarige vermiste Tilly op wonderbaarlijke wijze uit handen van haar belager wordt bevrijdt krijgt Reeve via haar therapeut de vraag van Tilly's familie of ze hun misschien wil helpen hun dochter te komen steunen en ter zijde te staan bij alles wat het meisje na haar bevrijding zal overkomen en mee moet maken.
Politie, OM, beveiligingsexperts, advocaten en media zullen – nietsontziend – hun verhaal willen hebben.
Als Reeve toestemt zet ze voor zichzelf een grote stap, maar rent ze niet tegelijkertijd het gevaar weer tegemoet? In welk wespennest komt ze terecht en wie valt er te vertrouwen?

Ook de dader heeft zijn verhaallijn.
De zoektocht naar dit "meesterbrein" achter de sadistische ontvoeringen is geen speurtocht voor jou als lezer, je leert hem snel kennen in het boek maar je zult verbaasd zijn over zijn genialiteit, zijn vindingrijkheid is eindeloos, zijn harteloosheid ongekend.

In het begin van het boek wordt er van alles netjes uit de doeken gedaan maar eenmaal op gang neemt de schrijfster je in duizelingwekkende vaart mee door de ontwikkelingen van het onderzoek zodat je het boek maar moeilijk weg kan leggen, laat staan uit je hoofd zetten. Maar meer nog dan dat laat ze je meekijken in de hoofden en emoties van de slachtoffers, het worstelen in stilte, verdrinkend in hun verdriet. De muren waarbinnen ze gevangen lijken en die stilaan af zouden moeten brokkelen. Lukt dat nog wel ooit als je zo'n traumatische ervaringen hebt?
Ik was meer dan geraakt en soms bekropen me op een akelig langzame manier de rillingen en voelde ik een ijselijke kou door mijn lijf stromen. Gruwelijk.

Fictie – maar voor hoeveel meisjes en ook hun ouders – familie – vrienden en bekenden een monsterlijke waarheid die aan een nachtmerrie doet denken waar je niet uit komt.
Dat was mijn gedachte, dat de schrijfster door haar eerdere werk en onderzoeken, misschien gesprekken met mensen die zoiets als dit hebben meegemaakt, de belevingen zo akelig realistisch heeft geschreven dat het boek je nog wel even in je greep houdt ….........
Echt een aanrader!


Stap eens uit je comfortzone en lees eens een debuterend schrijver, op het gevaar af in herhaling te vallen, je stuit op de mooiste juweeltjes!

Heel erg veel dank weer voor het recensie-exemplaar van Uitgeverij deFontein.

©José November 2014





2 opmerkingen:

  1. Woeps ... ik krijg nu al rillingen ... lijkt me weer ontzettend de moeite! Ik had je verteld dat ik geen boek meer uit de bieb ging meenemen, maar aan mijn e-reader ging beginnen ... het vlees is zwak, ik kan gewoon NIET over de drempel van de bieb lopen zonder boeken op mijn arm ... dedju toch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al even niet meer geweest omdat ik anders ook weer van alles meesleep naar huis! Dus ik snap je verslaving volkomen! :-P

      Verwijderen