woensdag 26 november 2014

David Baldacci - De ontsnapping






















Titel: De ontsnapping
Uitgeverij: A.W. Bruna
Genre: Thriller
Uitvoering: Paperback en Ebook
ISBN: 9789400504455

Omschrijving:
Wanneer een zwaar stormfront over de staat Kansas trekt, valt in Leavenworth, een van de zwaarst beveiligde militaire gevangenissen in de Verenigde Staten, de stroom uit. De situatie verergert aanzienlijk wanneer ook de back-upgenerator de geest geeft en alle celdeuren tegelijk opengaan. De volgende ochtend blijkt een enkele, zeer prominente gevangene te zijn verdwenen. In zijn cel treffen de bewakers het lichaam van een onbekende man aan...
Voormalig majoor Robert Puller was veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf wegens hoogverraad en het in gevaar brengen van de nationale veiligheid. Zijn ontsnapping uit Leavenworth leidt tot een massale klopjacht, maar niet alleen door de autoriteiten. Special agent John Puller van de Criminal Investigation Division is net zo goed vastbesloten zijn oudere broer Robert te vinden. Maar naarmate hij verder graaft in diens verleden, ontdekt hij steeds meer onduidelijkheden over Johns strafzaak. En er is één persoon die alles op alles zal zetten om te voorkomen dat de waarheid naar buiten komt…

Over de auteur (Bron: A.W. Bruna):
David Baldacci is de succesvolle auteur van tweeëntwintig thrillers en drie romans. Met zijn Wish You Well Foundation strijdt Baldacci samen met zijn vrouw Michelle al jaar en dag tegen analfabetisme. Hiervoor ontving hij op 12 juli 2008 de The Silver Bullet Award. Baldacci werd geboren in Virginia. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de Virginia Commonwealth University, waar hij cum laude afstudeerde, en rechten aan de University of Virginia. Tijdens deze periode begon hij met schrijven. Na zijn studies was hij gedurende negen jaar werkzaam als bedrijfsjurist en advocaat in Washington D.C. In 1996 debuteerde hij met Het recht van de macht en vanaf dat moment wijdde hij zich geheel aan het schrijven.
Baldacci's werk is in 45 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Zijn debuut
Absolute Power werd in 1997 verfilmd door en met Clint Eastwood. Naast zijn thrillers en romans schreef Baldacci ook enkele kinderboeken over Freddie en zijn Frietvrienden. In november 2012 is zijn nieuwe thriller, Vergeten verschenen.

Mijn leeservaring:
Sinds ik zijn eerste boek onder mijn neus kreeg ben ik groot fan van Baldacci. Ook al zijn er soms pietlutten die neuzelen over dat zijn ene boek beter is dan zijn andere, ja nou en? Hij schrijft in series waar bepaalde karakters steeds terug komen en je houdt nou eenmaal meer van het ene dan van het andere karakter. Maar dat wil niet zeggen dat een boek slechter is geschreven of ingenieuzer in elkaar zit dan een ander. Smaken verschillen nou eenmaal zoals ik wellicht al duizend keer heb aangegeven.
Afijn, ik was me al weken aan het verkneukelen over zijn nieuwe boek en was dan ook reuzeblij dat de verschijningsdag was aangebroken. Heel erg lief vond ik het dat A.W. Bruna ons van tevoren al een stukje wilde laten lezen – preview – maar mooi dat ik dat nooit doe! Onbevangen ergens in stappen is voor mij fijner. En wat kan ik me dan verheugen als ik het eenmaal heb, en wat ben ik dan een sukkel dat ik het weer zo snel uit heb en weer – voor mijn gevoel – een eeuwigheid moet wachten op zijn volgende.

John Puller kwam dit keer weer eens om de hoek kijken, werkend voor het CID – Criminal Investigation Division – krijgt hij van enkele hooggeplaatste mannen het bevel om zijn ontsnapte broer Robert op te sporen en te arresteren die voor hoogverraad sinds 2 jaar vastzat in een van de zwaarst beveiligde militaire gevangenissen in de States.
John wordt hier bijgestaan door Veronica Knox, een dame met geheimen en een vrachtlading intellect die voor INSCOM werkt – een beveiligingsdienst/organisatie die de security behartigd voor internationale militaire doeleinden. Ze gaan op zoek naar informatie en graven daarbij zo diep dat het steeds meer de schijn heeft dat Robert onterecht heeft gezeten. Wat is de reden daarvoor en waarom heeft Robert deze straf geaccepteerd zonder enig schijntje van verzet?
Maar John en Veronica zijn niet de enigen die op zoek zijn naar Robert. Het wordt steeds moeilijker om info te krijgen en ze moeten zich in allerlei bochten wringen met gevaar voor eigen leven.

Ook Robert heeft een verhaallijn, de intelligente oudere broer die koste wat kost zijn familie wil beschermen en gevaar daarbij niet uit de weg gaat. Zijn eigen zoektocht loopt parallel aan die van zijn broer tot ze op een gegeven moment niet anders kunnen dan elkaar helpen.
De complotten en intriges van verschillende eenheden van de regering lopen vaak door elkaar heen, altijd is er wel ergens een hoge pief die meer voor het geld gaat dan oprecht voor zijn land werkt.

Spanning is weer van hoog niveau en altijd ben ik weer verrast dat er ook dingen die in het echte leven aan de orde zijn terug te vinden zijn in zijn boeken. Het zou me zelfs niet verbazen als Baldacci stiekem een kamer heeft in het Witte Huis waar hij zijn intrigerende verhalen schrijft en op geregelde basis zijn President om een kop koffie uitstuurt om dan vervolgens een scenario te bespreken over wat er op een bepaalde plaats in de wereld moet gebeuren om gevaar te voorkomen, maar hey, ik heb misschien iets of wat teveel fantasie ;-)

Het was me weer een waar genoegen om zijn boek te verslinden, voor de mede-Baldaccifan een aanrader weer!

©José November 2014

4 opmerkingen:

  1. Klinkt zeker als een aanrader; eens kijken of ik 'm bij de bieb kan vinden!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ze bij de bieb zijn hele oeuvre wel hebben Mirjam, hij is mateloos populair! ;-)

      Verwijderen
  2. Ik heb nog geen enkel boek van hem gelezen :-( ... komt nog!!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. FOEI!! (Grapje ;-)) Onze lijst wordt ook veel te lang zolang er nog zoveel mooie boeken uitkomen. :-P

      Verwijderen