zondag 1 juni 2014

Misbruik

                       (Bron: Ospel Actueel )

Ongelooflijk …

Wonen in een dorp, het ons – kent – ons gevoel, waar iedereen een mening en een (voor)oordeel heeft over alles en iedereen behalve zichzelf, waar ook saamhorigheid is, een hoop gezelligheid en allerlei evenementen georganiseerd worden.

Nu zie ik al verschillende dagen artikelen voorbij komen in de krant, regionale TV en social media.
Een ontzettend triest gebeuren dat nu “erkent” wordt door het bisdom Roermond.
Let wel …. na 20 jaar!!
Vrijdag j.l. Stond er een artikel in de krant de Limburger ----> KLIK
Net nu dit weekend het 150 jarig bestaan van de parochie gevierd wordt komt dus een vicaris uit het Bisdom Roermond zijn excuses aanbieden voor het misbruik door desbetreffende pastoor van toen, Steeghs, die dus waarschijnlijk zelfmoord pleegde door tegen een boom aan te rijden op de dag dat hij zich moest komen verantwoorden op het politiebureau.
Het slachtoffer had met zijn ouders aangifte gedaan bij de politie en het kerkbestuur.

Volgens een woordvoerder wiens naam er niet bij staat natuurlijk: Dit ligt de parochie al jaren als een steen op de maag ….

Hoe denk je dat het slachtoffer zich voelde? Zou die ook een steen in zijn maag hebben? Of misschien een complete rotsformatie!?
Als een parochie of gemeenschap 20 jaar geleden al vermoedens had en een slachtoffer dat toentertijd aangifte deed, waarom dan nu pas – 20 jaar later- erkenning krijgen?
Ook toen was blijkbaar al bekend dat Steeghs al bij eerdere parochies werkzaam is geweest en ook daar al vermoedens waren van sexueel misbruik!
WAAROM mocht hij toch steeds weer verhuizen naar een nieuwe parochie om daar weer zijn ding te doen, wat dat ding dan ook was ….
Schandalig en mensonterend vind ik het om het slachtoffer nu pas te erkennen als misbruikslachtoffer, ja de vicaris komt zijn excuus aanbieden in de mis en ja hij zal het best betreuren, maar sorry zeggen is niet genoeg in mijn ogen.
Het zal ook allemaal niet makkelijk uit te vogelen zijn, maar door dingen stil te zwijgen of vermoedens niet dieper te onderzoeken in die 20 jaar, getuigt volgens mij van een schijnheiligheid op topniveau.
Ieder zijn ding, ik respecteer ieders geloof of ongeloof en ik scheer echt niet iedere werknemer van het Rooms Katholieke front over 1 kam, maar ik kan het niet uitstaan dat sommige zich boven de wet menen te mogen bewegen en ten koste van jonge jongens en meisjes door intimiderend en bedreigend gedrag hun lusten botvieren. Machtsmisbruik en denken dat je er mee weg komt, ja dat zal best als mensen niet eens wat adequater optreden of reageren, zelfs al is het tegen de kerk!

Zum kotsen vind ik het, ook het excuus om te zeggen: ja maar vroeger deed je dat niet, deed je geen aangifte of klaagde je niemand aan die zo'n respectvol beroep had, die in hoog aanzien in de gemeente of het dorp stond..... kom op zeg, 20 jaar geleden is echt geen vroeger, maar recent, onlangs of een aantal jaren.
En dan nog, maakt het enig verschil WIE er misbruikt? Wat voor functie, beroep, of aanzien iemand ook heeft …. sexueel misbruik moet bestraft worden, ten alle tijden!

Nou mijn excuses dat ik ff spontaan mijn ei kwijt moest, ik wil niemand voor het hoofd stoten of beschuldigen, maar het is toch werkelijk absurd om in deze tijd zomaar klakkeloos een excuus aan te bieden en verder zal het wel goed zijn dan? …...

Respect voor het slachtoffer die zolang heeft moeten vechten om zover te komen, zijn verhaal deed en al die jaren waarschijnlijk in een nachtmerrie heeft geleefd.... verschrikkelijk.
Ik hoop dat iedere perverseling die met zijn tengels aan iemand zit die daar niet van gediend is, spontaan in hun gepredikte hellevuur terecht komt … ongeacht zijn functie, beroep, sekse, geloof of wat je maar wil bedenken ….

Ongelooflijk

Mijn gedachten - Mijn mening ......... 

©José '14

4 opmerkingen:

  1. Ja hier nog iemand die diep verontwaardigd is, dat het nu pas naar boven is gekomen, las het ene uurtje geleden op teletekst L1, zei nog tegen Johan is dat dat oud pastoortje, nee zei hij deze is toen verongelukt, waarop ik meteen zei, ja hier stata dat hij in ospel in dienst was van 1980 tot 1991 en dat jaar is hij ook gestorven. Johan zei ja in de peel ergens met zijn auto,waarop mijn gedachte meteen rakelde, naar zelfmoord. Wat zijn veel geestelijke toch voor mensen (niet allemaal hoor zitten ook heus wel goede bij) maar als ze dan hun luste kwijt moeten gaan ze maar naar de hoeren ipv kinderen te misbruiken. helaas ken ik het verhaal maar al te goed, alleen was de persoon die misbruikt is geweest helaas al bijna 12 jaar geleden gestorven en dat verklaarde veel voor mij, dat ze mij niet de liefde kon geven waar ik naar hunkerde., ja het gaat om mijn moeder dat wil ik best wel zeggen. ze was al vroeg wees en heeft bij de stenen trappen in roermond gezeten bij de nonnen dus die waren net zo erg. En zoals je al schrijft ongeacht functie, beroep sekse etc , we gaan allemaal op dezelfde manier naar het toilet en er komt allemaal dezelfde shit uit. sorry, maar maak me gewoon kwaad, niet om je verhaal maar die verdomde geestelijke of welke ander ook die met hun tengels van kinderen en ook grotere mensen af moeten blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje Yvon dat is ook heel heftig!
      Kan me voorstellen dat je daar kwaad van wordt!
      Precies, je hoort met je tengels van iemand anders af te blijven !!

      Maar het gebeurt nog steeds overal en in alle lagen van de bevolking helaas ... bleghhhh

      Verwijderen
  2. Hier in België komt ook al geruime tijd het ene misbruik na het ander boven water. Het is om ziek van te worden ... x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, kan daar zo kwaad om worden dat er rook uit mijn oren komt (bijna ;-))

      Verwijderen