woensdag 7 oktober 2015

Jojo Moyes – Portret van een vrouw






















Auteur: Jojo Moyes
Titel: Portret van een vrouw
Genre: Literaire roman
Uitgave: Paperback (432 pagina's) en E-book
ISBN: 9789026137587

Omschrijving:
Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Wanneer in 1916 de Duitsers hun intrek nemen in het familiehotel dat Sophie runt met haar zus, raakt de Kommandant gefascineerd door Sophie en door het schilderij dat Édouard van haar maakte vóór de oorlog. Maar de aandacht van een Kommandant zet Sophie’s leven en reputatie op het spel…

Bijna een eeuw later krijgt Liv een schilderij van haar man David, vlak voor zijn plotselinge dood. Het betekent alles voor haar, want dit portret van een jonge vrouw is een herinnering aan hun gelukkige, korte samenzijn. Maar dan komt de donkere en door passie verscheurde geschiedenis van het schilderij aan het licht, en opeens dreigt Liv opnieuw alles kwijt te raken…

Over de auteur:
Jojo Moyes (1969) studeerde journalistiek aan Bedford New College. Na een jaar als verslaggever te hebben gewerkt in Hongkong, ging ze terug naar Engeland, waar ze sindsdien werkt voor The Independent. Van haar hand verschenen verschillende romans, die steeds lovend ontvangen werden door de pers. Met Verboden vruchten en De laatste liefdesbrief won ze de Romantic Novel of the Year Award. Met Voor jou bereikte ze een ongekend succes over de hele wereld, met hoge noteringen in de bestsellerlijsten en enthousiaste lezersreacties. (Bron: De Fontein)

Mijn leeservaring:
Bah …. mijn eerste gevoel bij het zien van de definitieve punt op de laatste bladzijde – alsof er een warme deken van je af wordt genomen.
Mijn gevoel bij het lezen van een boek van Moyes is als een knapperend haardvuur in de beslotenheid van je huis – het buitensluiten van de rest van de wereld. Dit doe ik niet bewust maar dat gevoel overvalt me. Ook bij het lezen van portret van een vrouw kreeg ik al vanaf de eerste paar zinnen een gloed in mijn lijf, het gevoel er meteen bij te horen – bij de personen die ze op dusdanige manier tot leven weet te wekken in mijn hersens dat het meer een beleving is dan het lezen van willekeurig boek.

Het verhaal speelt zich af in twee tijdlijnen namelijk de eerste wereldoorlog – Frankrijk in het jaar 1916 en London in het jaar 2006.

1916
Het leven van Sophie die met haar zus in een klein Frans dorpje het familiehotel van haar overleden ouders runt, neemt een drastische wending als de Duitsers onder leiding van een nieuwe Kommandant het hotel als het ware confisqueren, eisen dat Sophie en haar zus 's avonds voor Herr Kommandant en zijn manschappen koken. De zussen zijn alles behalve blij, maar voelen zich genoodzaakt om te gehoorzamen omdat ze zo de rest van hun familie kunnen beschermen en wellicht het dorpje op zich zo ook wat meer kunnen laten profiteren van deze malaise. Haar man – kunstschilder Édouard, vecht voor zijn land aan het front maar heeft haar portret geschilderd dat nu als een troostend relikwie aan de muur van het hotel hangt – wachtend op de terugkomst van zijn schepper. De Kommandant is zeer onder de indruk ….. en niet alleen van het schilderij.

2006
Liv is na de plotselinge dood van haar man David eenzamer dan ooit in haar glazen huis. Alleen het schilderij dat ze voor haar huwelijk van David kreeg biedt haar enigszins troost en wekt herinneringen op aan de liefde en hun korte tijd van samen zijn. Dan ontmoet ze op een avond Paul die haar opvangt als ze op haar dieptepunt lijkt te zijn. Voorzichtig durft ze te daten maar het duurt even voor ze deze nieuwe vlam mee naar haar huis neemt. Wat er dan gebeurt lijkt een sprookje dat eindigt in een drama … het schilderij Het meisje dat je achterliet drijft hen uit elkaar. Een zoektocht naar waarheden – verliezen en diefstallen, verloren geliefden – de gedupeerden van de oorlog en hun nabestaanden.

Wederom een roman van jewelste van de hand van Jojo Moyes, zo een waarin je je onderdompelt en weigert boven te komen …
Geweldig hoe ze de twee zo verschillende verhaallijnen alsook de karakters Sophie en Liv zo uitgesproken weet neer te zetten.
Ze krijgt het zelfs voor elkaar om je in het eerste deel van het boek middenin WOI te manoeuvreren om je dan meedogenloos met een cliffhanger door te loodsen naar deel 2! Dat vond ik behoorlijk cru, maar gelukkig verweeft ze dan verleden en heden op een uiterst verfijnde manier tot dit juweeltje van een boek.

Jojo Moyes weet hoe ze iemand kan raken met haar pen en dat vind ik razend knap!


Heel veel dank weer aan Uitgeverij de Fontein voor het recensie-exemplaar!

©José Oktober 2015

Dit was tevens mijn 2e boek dat ik las voor #boektober
Mijn volgende zal zijn Muidhond van Inge Schilperoord (met dank aan Christina's prikkelende recensie)

2 opmerkingen:

  1. Oh tof! Las net Voor Jou: janken en lachen en eenzaam achterblijven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh, ja daar heb ik me ook wat bij afgejankt en idd ook hardop zitten lachen soms.
      Krijg nog kippenvel als ik aan het einde denk ...
      Maar deze is ook heel erg mooi weer Els! #SuperSchrijfster

      Verwijderen