zondag 11 oktober 2015

Inge Schilperoord – Muidhond























Titel: Muidhond
Uitgeverij: Podium
Genre: Literaire roman
Uitgave: Paperback (220 pagina's) en E-book
ISBN: 9789057597152

Omschrijving:
"De mensen moesten hem niet, dat was altijd zo geweest. Maar de natuur nam hem zoals hij was."
Nadat Jonathan bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken van tbs, trekt hij weer in bij zijn oude, eenzame moeder, met het vaste voornemen een ander, beter mens te worden. Met groot inlevingsvermogen en een ijzingwekkende narratieve beheersing beschrijft Inge Schilperoord hoe Jonathan uiteindelijk in de fuik loopt die tot een even onontkoombare als verrassende afloop leidt.

Over de auteur:
Inge Schilperoord (1973) publiceerde in NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Crossing Border Magazine. Ze werkt als forensisch psycholoog bij onder andere het Pieter Baan Centrum. Van haar debuut Muidhond werden deze zomer de Franse en Engelse vertaalrechten verkocht, evenals de filmrechten. Ook staat de roman op de shortlist van de ECI Literatuurprijs.

Mijn leeservaring:
Mijn 3e #Boektober – boek is van een heel ander level dan ik dacht bij de tip/recensie van Christina. Oee interessant dacht ik! En ik zette hem op mijn #NTL-lijst (NogTeLezen-lijst).

Pfff, nu ik hem uit heb weet ik even niet hoe ik dit boek onder woorden moet brengen.
Ten eerste wil ik mijn diepe respect uitspreken over de manier waarop Inge dit boek heeft geschreven.
Een debuut met zo'n zwaar onderwerp als pedofilie, je zal het maar durven.
Ten tweede vervloek ik zoals de meeste mensen hartgrondig ieder mens die ook maar met zijn handen aan onschuldige kinderen komt.
(Beter gezegd vervloek ik sowieso iedereen die met zijn tengels aan wie dan ook zit zonder permissie!!!!! ….)

Toch speelt Inge Schilperoord het klaar je in het brein van Jonathan te zuigen. Beklemmend voelde het aan, het gevecht van een man die tegen zichzelf moet vechten om niet over het randje te kukelen. Hij moet en wil graag beter worden, tenminste hij doet zijn stinkende best.
Je beleeft zijn eenzame wereld, het saaie routineuze leventje – samenwonend met een ziekelijke oudere vrouw. Zijn moeder vraagt veel zorg en aandacht en hij moet op zijn eigen manier een balans zoeken in thuis – werk en zijn helse strijd om sluimerende neigingen de kop in drukken.

Bizar hoe ik soms dacht, nu gaat het toch weer gebeuren en ik ga dit boek echt niet uitlezen. Maar het hield me op dusdanige manier in zijn greep dat het toch uit moest!
Al kreeg ik af en toe zomaar een moordneiging (bij wijze van spreken dan), toch trof het me op de een of andere manier – zeker het verrassende einde.

Chapeau voor haar schrijfstijl en een felicitatie is op zijn plek als je ziet dat er al verscheidene vertalingen zijn – de filmrechten al zijn verkocht en Muidhond op de shortlist staat van de ECI Literatuurprijs. Gisteren (10 oktober) won ze ook de Bronzen Uil! Prijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman van 2015.

Een heftig boek waar zelfs ik sprakeloos van werd.....

Dank aan Christina voor de tip, maar ze heeft wel vaker supertips …. ik kan haar alleen niet bijhouden met lezen ;-)

©José Oktober 2015

Na het zware thema van Muidhond ga ik voor mijn 4e #Boektober mezelf pleasen met een van mijn favoriete schrijfsters; De nieuwe Lisa Gardner - Zonder angst.

#Boektober ze allemaal ;-)


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Inderdaad Es, heel heftig. Ik wist in eerste instantie ook niet zo goed wat ik er van moest vinden. Maar heel erg goed geschreven.

      Verwijderen