zaterdag 29 maart 2014

Michael Berg - Heller






















Beschrijving:
Tobias Heller, oprichter en eigenaar van de Heller Entertainment Factory, is een internationaal bejubelde televisieproducent. Ondanks zijn succes is er de voortdurende hunkering naar erkenning. Aan de vooravond van zijn zestigste verjaardag wordt hij uitgenodigd voor Een goed gesprek, hét interviewprogramma van de publieke omroep. Gestreeld door het verzoek stemt Tobias Heller toe. De drie uur durende uitzending beschouwt hij als de bekroning van zijn imposante carrière. Tot hij, live op televisie, geconfronteerd wordt met zijn verleden.

Even iets over de schrijver, zodat je snapt waarom IK een trip down memory-lane kreeg.
Michael Berg  is het pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen. 
Hij werd geboren in Heerlen, studeerde in Amsterdam Nederlands, was repetitor/leerling aan de Kleinkunstacademie en trad een paar jaar op als zanger/muzikant. In 1982 kwam hij bij de omroep terecht. Voor de RVU maakte hij twee jaar televisieprogramma’s om daarna over te stappen naar de radio (presentator, interviewer en documentairemaker). Bij de NOS was hij zendercoördinator van Radio 5 en bij regionale omroep L1 programmaleider radio.
Hij schreef liedjes voor theater, radio, tv en talloze artiesten, componeerde een kindermusical, schreef tekst en muziek voor een kindertelevisieserie, en was als producer/componist betrokken bij diverse cd’s. Verder schreef hij radiocolumns, cabaretteksten, een radiosoap en hoorspelen voor de AVRO.
In 2004 verhuisde hij naar Frankrijk om te gaan schrijven. Bij The House of Books verschenen Twee zomers (2008), Blind vertrouwen (2009), Een echte vrouw (2010), Hôtel du Lac (2011), Nacht in Parijs (2012) en Heller

Zoals je misschien hebt gelezen kreeg ik dit boek van de  (KLIK--->)  Bruna  omdat ik zo “sportief” was ;-)
Geen flauw idee of het een toevalstreffer was of dat ze misschien een glazen bol hebben of virtueel in iemands verleden kunnen kijken, maar wat een herkenningspunten gaf dit boek mij.

Heller is geschreven in twee wisselende lijnen, het heden en zijn jeugd.
Zijn jeugd is er een van verdriet , angst en hoop.
Geboren in Heerlen, wonend in een zogenaamde mijnkolonie waar mijnwerkers gevestigd werden. Het gepeste jongetje dat probeert te overleven op school maar zeker ook thuis met een vader die alles behalve liefhebbend is.
Zijn heden, een succesvolle tv-producent die op de vooravond van zijn zestigste verjaardag in een live gesprek van 3 uur op tv wordt geïnterviewd over zijn leven en het tot stand komen van zijn wereldwijde succes …..... maar is alles wel zo simpel als het lijkt?
Wat heeft hem zover gebracht en hoe is zijn turbulente leven verlopen? Allemaal vragen die aan de orde komen waardoor hij steeds flashbacks van zijn jeugd krijgt.
Indrukwekkend en beeldend geschreven!!

Waarom bracht dit boek nu net mijn flashbacks op gang?
Ik ben dan wel iets later geboren dan de schrijver, maar ook ik kom uit de buurt van Heerlen (Hoensbroek) waar nog steeds ook familie woont en ik herinnerde me ineens weer plekken en gebouwen en herkenningspunten waar ik vroeger als ik met mijn moeder naar Heerlen ging vaak langs kwam, die hij op een duidelijke manier beschrijft.
En ja ook MIJN vader heeft in de mijn gewerkt, niet dezelfde als die waar Michael Berg over schrijft, hij was in Brunssum in de mijn, maar ik herinner me de foto's die mijn vader had van zijn werk. Het roet, het stof, de zwarte snoeten waar je in feite alleen het wit van de ogen nog kon herkennen.
Gelukkig houdt daar de vergelijking ook wel zo'n beetje op hoor.

Het boek leest als een trein, de personages worden goed neergezet en het verhaal ontvouwt zich heel erg verrassend!! #Aanrader !

Een mega-dankjewel aan Bruna voor dit juweeltje, blij dat ik het gelezen heb en een thumbs up voor Michael Berg die een stukje uit MIJN jeugd weer terugbracht …..

Ook bij Bibliocenter te reseveren/lenen : Heller

©José '14

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat dit boek dat ietsje meer voor jou betekende! Ik zet het in elk geval op mijn lijstje. Ik ben net begonnen in Het Keukenhuis van Kathleen Grissom ... nog maar 1 hoofdstuk gelezen en ik ben al verkocht ... gaat over de slavernij. Ik had het willen bewaren voor op ons onbewoond eiland maar kon zo lang niet wachten ;-) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, volgens mij zijn we TE ongeduldig :-P *Schudt eens met haar spaarvarken*
      Lijkt me ook een mooi boek, meer zoiets als een Keukenmeidenroman?

      Verwijderen