zondag 14 augustus 2011

Definitie van Sociaal??















Netwerken of socializen, delen of mededelen, bloggen of lezen, muziek en filmpjes up- en downloaden, voor ieder wat wils.
Maar af en toe vliegen de hypes je om de oren, of je nu wil of niet.
Je wordt hoe dan ook geconfronteerd met “mediagekte”.
Waar het simpel begon met een enkel bedrijf dat een site had op het world wide web, ben je nu als ondernemer, bedrijf, winkel of zelfs als blogger nergens meer zonder website. Mensen kijken niet meer in de boeken, maar klikken hun weg door de zogenaamde grote boze buitenwereld.
En geef ze eens ongelijk, er is ook niks zo makkelijk als het benodigde even op te zoeken op het net.

Maar steeds meer zie je ook, in bijvoorbeeld reclames op tv of advertenties waar dan ook, dat iedere zichzelf respecterende firma of dienstverlener niet 1 maar meerdere socialmedia accounts heeft.
Wat naar mijn idee begon met Myspace en Netlog, werd al gauw overtroffen qua gebruikersaantallen door Hyves, tenminste hier in Nederland.
De vraag “zit jij op Hyves” hoorde je dan ook lange tijd, en dan niet omdat je zo sociaal bent, maar meer om de vriendenlijst van de vraagsteller aan te vullen, want ja je moet natuurlijk wel een heel groot aantal vrienden hebben anders ben je maar een loser ;)
Maar je maakt mij niet wijs dat die mensen met meer dan 3-4-of zelfs 500 vrienden en meer, die aantallen in het werkelijke leven ook zouden hebben. Dan zou je toch het rambam krijgen als je al die mensen heel de tijd over de vloer zou krijgen bij wijze van spreken.
Zelfde met Facebook, eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Je deelt dingen met mensen, je interesses, foto's, dingen die je leuk vindt enz.
Toen hadden we ineens twitter oftwel microbloggen, korte berichtjes of opmerkingen de wijde wereld insturen in 140 tekens, ja ga er maar aanstaan als spraakwaterval zijnde, dat vergt nogal wat oefening en creativiteit qua uitdrukken en woordgebruik.
Nou moet ik zeggen dat ik zelf ook een facebook en twitteraccount heb aangemaakt eeuwen geleden, maar ik doe er eigenlijk niks mee, maar ik had zoiets van nou ja, dan claim je je eigen naam in ieder geval als je er ooit iets mee gaat doen.

Maar nu is daar ineens weer Google+.
En oeee, wat is dat bijzonder! Want je kunt niet zomaar een account aanmaken, ben je nou helemaal gek geworden???!!
Nee hoor, je kunt je er alleen maar aanmelden na uitgenodigd te worden door iemand die al zo'n account heeft. Het is dus een combi van hyves, facebook en twitter om het maar even kort door de bocht te nemen. Met als uitzondering dat je berichten zo lang kunnen zijn als jij wil, en dat je in zogenaamde cirkels kunt werken.
Dus een verdeling maken in je zogenaamde vriendenlijst.
Bijvoorbeeld: Een cirkel vrienden, een voor familie, een voor collega's en ga zo maar door. Dus je kunt zelf weten met wie je dingen “deelt”.

Nou kwam ik er dus achter dat wij met ons Blogger-account (ow ja dat heb ik ook nog dus;)) automatisch een Google-account hebben, tot dusver logisch.
Dus alles wat met Google ansich te maken heeft, bijvoorbeeld Picasa, G-Mail, YouTube enzovoort, daar kun je met 1 emailadres en 1 wachtwoord inloggen, tot dusver nog steeds logisch.
Dus die Google+ valt onder dezelfde gemengde deler, dus hoezo uniek en bijzonder?
Het is dus puur en alleen de nieuwsgierigheid of bovenmatige interesse van mensen in nieuwe hypes waar Google op mikt, door te teasen d.m.v. de zogenaamde exclusiviteit.
Best clever, omdat een mens van nature ontiegelijk nieuwsgierig is aangelegd, de een iets meer dan de ander natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel.

Ineens wordt je van allerlei kanten gevraagd om je email-adres, omdat dat schijnbaar de enige manier is om een invite te krijgen voor Google+, je geeft je email en “hunnie” voegen je wel toe.
Maar of het nou zo slim is om zomaar iedereen je email te geven, das natuurlijk andere koek.

Google+ is blijkbaar wel nog steeds in ontwikkeling, verbeteringen of nieuwe foefjes invoegen, maar als je nieuwsgierig bent en graag met deze hype meehopt, dan sluit ik hierbij een link in naar hoe en waar je je kunt aanmelden met je Googleaccount-inlog en ww, zonder dat je een “vreemde” je e-mailadres geeft … hoezo wachten op een uitnodiging??!!
Wachten moet je alleen op de bus;)


 Google+

KLIK bovenstaande link dus 


©José '11

2 opmerkingen:

  1. Facebook, Twitter, Hyves, het is aan mij niet besteed. Ooit heb ik even een Facebook account gehad, om de foto's van mijn petekind te kunnen bekijken, toen hij op stage was in Griekenland.
    Hij is al lang terug, en dat was het dan... Nooit meer naar om gekeken en dus maar afgemeld. Zelfs chatten, bijna zo oud als internet zelf, is mij vreemd!!
    Als ik dit zo lees, ga ik me zelfs afvragen, hoe het kan dat ik ooit een blog ben begonnen....

    Groetjes, Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Toos,
    Hahaha, waarschijnlijk is dat er toevallig ingeslopen dat bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen