vrijdag 26 februari 2016

Klantenwerving aka mismarketing


Klantenwerving aka mismarketing

Soms heb je van die dagen dat iets je plotseling mateloos irriteert. 
Dat zal waarschijnlijk iedereen wel eens hebben, ik neem tenminste aan dat we niet allemaal voor de volle honderd procent – 24/7 – alleen maar positief gestemd zijn. Lijkt me onzin en onmenselijk.
Wat ik ook onzin vind is de idiote manier van klanten werven of moet ik zeggen zieltjes winnen van sommige instanties/bedrijven of organisaties. Waarschijnlijk nog beter gezegd – Idioten vinden die overal maar intrappen en meteen actie ondernemen om hun zogenaamde slag te slaan.
Nou kom maar naar beneden zgn goededoelenloterijen en sla je slag – maar niet bij mij!!

Ik keek in de brievenbus en zag het volgende pakketje:


U allen wellicht bekend ;-)

Leuk, ik hou van pakjes krijgen! Een telefoon zat er in! Yessss, mooi meegenomen!
En dan zie je ineens het logo van de vriendenloterij en ik begon spontaan te koken. 

Wat een verspilling om zulke nutteloze grote “pakjes” te versturen.
Zou er nu werkelijk een of andere marketingnerd denken dat dat zoden aan de dijk zet? Zouden ze niet door hebben dat steeds meer mensen een gruwelijke hekel krijgen aan dit soort averechts-werkende-geldverspillende reclame? Zou het kwartje echt niet vallen dat als je nu nog steeds geen lid bent van die vriendenloterij of postcodeloterij, je dat waarschijnlijk ook niet meer gaat worden?
Luister mensen van de loterijterreur – Als ik iemand bijvoorbeeld drie keer uitnodig op de koffie en hij/zij komt dan nog niet – dan ga ik het echt geen vierde keer meer vragen! Is dat raar?
In mijn ogen niet maar ja, sommige mensen denken te kunnen denken en denken dan waarschijnlijk de aanhouder wint, denk ik zo ;-)
Averechts werkt dat naar mijn idee en ik snap dan ook niet dat ze die mensen die dat verzinnen ook nog betalen voor die onzin.
Maar daar ga je dus al – alle hulptroepen die zogenaamd goededoelerig gericht zijn romen allereerst de grootste laag lekkers er al af voor hun topmensen, de directeur en bestuur. Daarna krijgt de belastingdienst nog een puntje van de taart. Al die BN-ers die hun hoofd op tv laten zien werken wellicht ook niet voor nop. De werknemers die zich bezig houden met de verdelingen van het geld krijgen zelf ook nog een aandeel. De campagnevoerders cq marketingmensen zorgen voor het suikerlaagje waardoor je wellicht verslaafd raakt aan dit snelle rijk worden met je postcode of met je mobieltje – en je vrienden profiteren dan automatisch mee (duh – vriendenloterij). Tel daarbij nog eens PostNL die het moet verspreiden en dit waarschijnlijk ook niet voor de kat zijn viool doen. En gelijk hebben ze, je zult maar wekelijks of tweewekelijks met zo'n overvolle posttassen moeten rondzeulen. Nah dan heb ik waarschijnlijk nog een aantal tussenstations vergeten, wat denk je dat er dan overblijft aan prijzengeld? Precies, een kruimeltje van het geheel om je zoet te houden.

Ik was dus iets of wat opgewonden toen ik dit pakje zag en opende. Nou ben ik soms van het niet nadenken en gewoon doen. Dus ik twitterde een foto van het pakje met de vraag aan de vriendenloterij of ze het geld van deze onzin niet meteen rechtstreeks aan een goed doel konden schenken. Kan wel duizend dingen noemen waar het geld beter aan besteed kan worden.



En ja hoor ik kreeg zelfs een reactie! 




Nou jippie! Sorry voor het ongemak …....
Zal ik het dan nog één keer proberen? Want je wil niet weten hoe vaak ik al zo'n bel me niet – schrijf me niet en lul me niet suf register heb ingevuld of gebeld – HARDLEERS die gasten!

Ik zet de link hier even neer waar je je kunt afmelden maar vul in godesnaam niet je telefoonnummer of emailadres in want je snapt wel wat er dan gebeurt! Dan ben je 3-dubbel screwed (excusez le mot).


Check!!

 

Nu ben ik heel benieuwd of het dit keer werkt. Heb zo mijn twijfels – maar ook een backup plan :-)
Zo gauw ik weer post krijg van hun stuur ik het retour, als iedereen dat zou doen zouden ze raar staan te kijken. Net als de Jehova getuige aan de deur waar ik hun adres aan vroeg zodat ik de volgende keer naar hun kon komen – wel zo fair leek me dat.
Tja niet alles moet altijd maar van een kant komen – we zijn sociaal of we zijn het niet. ;-)


Dat was mijn irritatie – fijn weekend en bedenk dat er ergere dingen in de wereld zijn dan een overkill aan niet gewonnen prijzen. Zal niet snel lopen mauwen maar deze deed de deur dicht ;-)

©José februari 2016

6 opmerkingen:

  1. Hear hear!
    Ik heb wel eens gehoord dat als je bel-me-niet register invult je beter niets meer online kan bestellen. Want zodra je dat doet vervalt de registratie. Ik stuur tegenwoordig alles retour afzender...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het idee dat Big brother ons inderdaad van alle kanten in de gaten houdt en dat je daardoor overal in allerlei archieven staat. Ik volg je actie zonder twijfel op, retour afzender ;-)

      Verwijderen
  2. Heerlijk geschreven en herkenbaar hetzelfde als mensen in winkelcentra ik wil best een eurootje doneren maar nee ik vul GEEN formulier in waar ik gelijk voor 100 jaar aan vast zit om dat uitschrijven en opzeggen een overdosis aan telefoonterreur oplevert...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook zoiets ja, ongeacht waar je komt altijd wel iemand die je iets door de strot wil duwen. Laatst was er een die maakte het helemaal bont. Stond aan de deur of ik een maandelijks bedragje wilde geven aan een stichting voor zieke kinderen. Dat gaat me natuurlijk aan het hart maar toen ik vroeg of ik ook een eenmalige donatie kon doen toen ging dat niet - nee alleen met een machtiging en yes ik mocht zelf het bedrag kiezen. Ik kon ten alle tijden opzeggen - yeah right. Dat doe ik dus niet meer. Heb jaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden ooit aan Memisa een automatische incasso getekend voor 3 maanden en ik moet zeggen ze hielden er na 3 maanden mee op. Maar tot op heden blijven ze dingen sturen en bellen ongeacht bel-me-niet-register enz.
      Hekel aan dat soort agressieve wervingen.
      Sucks big time ;-) x

      Verwijderen
  3. oo..ik lig in een deuk!! Geweldig stuk, herkenbaar en de spijker op zijn kop!! Ik ben het volledig met je eens...wat een verspilling en daarbij als je iets wil, kan je dat zelf wel regelen. Dat bel me niet werkt idd. ook voor geen meter...ik doe tegenwoordig geen eens meer moeite om ze beleefd aan te horen, maar geef meteen aan dat ik geen interesse heb...zeg netjes goede-morgen, -middag of -avond en hang op, geen zin meer in dat geleuter, zo ben ik eigenlijk helemaal niet, maar ze 'dwingen' je er toe! xx fijn week-end!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, altijd blijven lachen Bassie ;-)
      Nee idd, ik ben ook altijd netjes en laat iedereen uitpraten, maar niet deze mensen. Ze ratelen een verhaaltje op en geven je soms niet eens de kans er tussen te komen - bij deze aso's leg ik voortaan meteen de hoorn erop (zover dat gaat met een mobieltje wil dat zeggen ;-))
      Jij ook fijn weekend! x

      Verwijderen