maandag 15 februari 2016

Christopher Berry-Dee – Gesprekken met seriemoordenaars
























Auteur: Christopher Berry-Dee
Titel: Gesprekken met seriemoordenaars
Genre: True Crime
Uitgave: Paperback (300 pagina's)
ISBN: 9789089753502

Omschrijving:
Henry Lucas, Arthur Shawcross, Douglas Clark, Carol Bundy, Ronald DeFeo jr, Aileen Wuornos, Harvey Carignan, John Scripps, Michael Ross en Kenneth McDuff. Deze lijst zal kenners van het true crime-genre ongetwijfeld koude rillingen bezorgen. Het is opsomming van de namen van de meest beruchte seriemoordenaars uit het recente verleden. De Britse criminoloog Christopher Berry-Dee voerde talloze gesprekken met deze seriemoordenaars. Hun zucht naar gruwelijkheden en geweld wordt beschreven in hun eigen woorden, vastgelegd op basis van brieven en van beeld- en geluidsbanden van interviews die in de zwaarst bewaakte gevangenissen werden afgenomen. Dit boek is een compilatie van de interviews die Berry-Dee.

Over de auteur:
Criminoloog Christopher Berry-Dee (1948) is een internationaal erkend expert op het gebied van seriemoordenaars. Zijn boeken zijn verplichte literatuur op politieopleidingen, o.a. de FBI.
Als directeur van het Britse Criminology Research Center was Berry Dee talloze malen betrokken bij arrestaties van seriemoordenaars.

Mijn leeservaring:
Fascinatie voor het criminele, achtergronden en uitleg over onderwereldfiguren, het nieuws vanuit een ander perspectief – infiltraties en noem alle zijpaden van de wet maar op….. met andere woorden: True crime is wel een genre dat me op de een of andere manier wel aanspreekt.
Non-fictie die je een inkijkje geeft in werelden en ook wel breinen die ver van je inlevingsvermogen afstaan.
Zo ook dit boek van Christopher Berry-Dee.
Gesprekken met seriemoordenaars is echt beyond alles wat ik als thrillerfanaat maar kan bedenken. Bij fictie weet je tenminste dat het maar verzonnen is, alhoewel sommige auteurs het zo echt doen lijken dat het zelfs voor een doorgewinterde lezer soms retespannend kan zijn.

In dit geval zat ik met permanente walging en ongeloof te lezen.
Nu vraag je je natuurlijk af waarom ik dat dan lees??!!
Tja, nieuwsgierigheid wint het vaak en dat maakte dit boek toch fascinerend. Je kunt er met je verstand niet bij hoe mensen ineens een neiging tot moorden krijgen. Hun achtergrondverhalen, vaak misbruik en geweld in hun eigen jeugd, zijn wel vaker aanleiding tot afglijden in een doolhof van gruwelijkheden. En het lijkt er wel op dat ze het zelf niet eens zo ervaren, er is altijd wel een reden om tot dit soort misdaden te verdedigen of op zijn minst ontkennen van schuld. Een kijkje in de hersens, wellicht een psychopathisch brein dat nergens voor terug deinst. Mensen die met hun moordlust angst verspreiden en de hele wereld/een bepaald land/een streek of dorp of stad in hun greep hebben. Angstaanjagend als het om willekeurige slachtoffers gaat die toevallig op de verkeerde tijd op de verkeerde plek zijn. Afschuwelijk!

Seriemoordenaars, meestal spreken we dan over de mannelijke maar in dit boek komen ook enkele vrouwen voor en dat maakte het op sommige vlakken nog gruwelijker – alsof deze dames nog wreder te werk gingen dan sommige mannen.
Al met al een boek dat je voorstellingsvermogen te boven gaat en je laat inzien dat er toch wel een ernstig steekje los moet zitten bij het gros van deze mensen – alhoewel ik de meeste niet eens menselijk kan noemen eerlijk gezegd.


©José Februari 2016

3 opmerkingen:

  1. Trillers durf ik te lezen omdat ze zoals je zelf zegt, verzonnen zijn. Geef me geen boek over waar gebeurde verhalen, ik durf er niet aan beginnen. Dit boek lezen, dat gaat me du te ver. Toch heb ik met belangstelling gelezen hoe je de inhoud beschrijft. Ik neem best aan dat je met walging en ongeloof zat te lezen.


    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geloof niet dat ik me aan deze ga wagen.....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me er iets bij voorstellen dames!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen