Beschrijving:
Robert Naysmith is een succesvol
zakenman. En hij is een seriemoordenaar. Zijn werkwijze: hij kijkt op
zijn horloge, bepaalt een tijdstip en de eerste die hem vanaf dat
moment recht in zijn ogen aankijkt is zijn volgende slachtoffer.
Detective Graham Harland staat voor een
raadsel want de reeks moorden vertoont ogenschijnlijk geen enkel
onderling verband. Hoe moet hij een moordenaar ontmaskeren die zijn
slachtoffers zo willekeurig kiest...
Deze Schotse schrijver is eigenlijk
game en app-designer van beroep, maar met zijn thrillerdebuut
Oogcontact zal hij veel mensen de creeps bezorgen.
Stel je voor dat je iemand maar een
seconde recht in de ogen kijkt en dat daarmee je doodvonnis getekend
is, je zou voor minder gewoon richting de grond blijven kijken.
Het verhaal wordt vertelt vanuit twee
personages, de kant van de moordenaar (Naysmith) en dat van
inspecteur Graham Harland.
Beiden hebben een rugzak vol ellende om
mee te slepen, maar dat ligt meestal in de lijn der verwachting,
anders zou het natuurlijk gruwelijk saai zijn.
Hoe de moordenaar te werk gaat weten we
al vanaf het begin, maar hoe ga je daarmee om als politieapparaat??
Je hebt geen idee van motief, de slachtoffers onderling hebben geen
connectie, de vindplaats van de lijken zijn qua plek en zelfs
dorpen/steden verschillend.
In ieder ander spannend boek heeft de
politie wel iemand die zogenaamd in het brein van een seriemoordenaar
kan kijken en daarmee profielschetsen kan toveren, maar dat is hier
dus niet het geval.
Het wachten is op een foutje van de
moordenaar …..
En dan krijg je een verrassend einde,
tenminste IK vond het verrassend.
Met de prachtige, treffende dubbele
cover heeft het boek op zich al een aantrekkingskracht, en ik heb zo
eens rondgesnuffeld naar de diverse vertalingen, maar onze cover vind
ik toch het mooist ;-)
Al met al een goed thrillerdebuut,
en wat mij persoonlijk ook wel aansprak zijn de mooie zinnen die hij
zo schijnbaar moeiteloos gebruikt, de prachtige beschrijvingen van
bepaalde dingen of plekken. Pluspunt daarvoor!
©José '13
Geen opmerkingen:
Een reactie posten