dinsdag 18 januari 2011

Millennium Trilogie - Stieg Larsson...

 
 








Ik heb ze al een tijdje uit en ik moet zeggen dat het boeken zijn die echt in mijn hoofd blijven zitten.
Fascinerend hoe knap ze in elkaar zitten!
In het eerste deel had ik het gevoel dat ik er heel even in moest komen, zal voornamelijk komen door de Zweedse namen, maar zo gauw je er in zit…kom je er ook niet meer uit! 


Pageturners worden ze wel genoemd, en dat is waarschijnlijk het understatement van het jaar.
Zijn directe stijl van schrijven bevalt me meer dan goed, leest heerlijk weg dus.
Meesterlijke plots, die ik soms vergelijk met de ingenieuze stijl van Dan Brown.
Misschien niet een echt eerlijke vergelijking, maar mijn mening.


De karakters Mikael en Lisbeth zijn werkelijk waar zo goed geprofileerd en uitgediept, dat je op een gegeven moment het gevoel krijgt ze al jaren te kennen, zelfs een beetje van ze te houden.
Heen en weer geslingerd worden van spanning naar opluchting, van verbazing naar herkenning, emoties die beeldend beschreven worden.
Superbe dus…
De verfilming heb ik niet gezien, meestal vind ik het boek beter dan een film, en ben bang dat het tegenvalt, maar misschien ooit nog een keer.

Millennium Trilogie zweeft in de top 3 van all-time favoriete boeken.
Helaas Is Stieg Larsson al op 50-jarige leeftijd overleden in 2004.
Een begenadigd schrijver…van wereldklasse.



©José...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten