woensdag 6 juni 2018

Jasper Polane - De onzichtbare maalstroom

Jasper Polane – De onzichtbare maalstroom

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord (of lees je mijn leeservaringen op mijn blog) van de serie; “De onzichtbare maalstroom” die geschreven is door Jasper Polane. Als je slim bent heb je ze zelf gelezen ;-)

Als je op de volgende links klikt kun je even terugkijken naar de drie eerdere delen, want …
'tromgeroffel!' – Het vierde en laatste deel in de serie komt eraan!

'Heren van twist' verschijnt namelijk (morgen) op 7 juni!!

'Lege steden' het eerste deel, verscheen in 2014.
Ik weet nog dat ik een mailtje kreeg van Petra, Jasper's vrouw, of ik het boek wilde lezen namens uitgeverij Quasis. Ook al is Fantasy niet mijn favoriete genre, ik las het en werd absoluut positief verrast. Nieuwsgierig werd ik naar de rest van het verhaal en wachtte “geduldig” (ahum) tot het volgende deel het levenslicht zag.

'Vorstin van de kou' was warempel nog een leveltje hoger en ik bleef echt gefrustreerd achter na het lezen van de laatste punt! Meer vragen en verbeelding mijnerzijds omtrent de karakters. Hoe zou het verder gaan met een aantal mensen die ik toch wel in mijn hart had gesloten?

Als “tussendoortje” schreef Jasper nog “Het oog van de krokodil”, een zogenaamde splinter.



Niet om het een of ander, maar deze splinter voelde ook aan als een splinter! Hij kruipt onder je vel en je weet dat het maar een soort mini-verhaal is maar wat een impact kan dan zo'n strak geschreven boekje boordevol info bevatten.
De aanzet ook naar deel 3 – “Wolvinnen van Otrostaadt“.

En dan nu het afsluitende deel. “Heren van twist”. De serie is compleet!!

Flaptekst Heren van twist;
De Onzichtbare Maalstroom is de bron van magische energie. Prachtig, maar ook onvatbaar en angstaanjagend. De dief Rune Mathijsen ontvreemdt een jaden afgodsbeeld uit het huis van een rijke koopman. Al snel raakt hij verwikkeld in de intriges van een geheime cultus. Maar als spionne Edison Walraven hem opzoekt blijkt de dreiging groter te zijn dan hij ooit had kunnen denken.

In een poging om het gevaar te bedwingen zetten de Wolvinnen van Otrostaadt een grootscheepse expeditie op touw. Zal het lukken de mysteries van de Onzichtbare Maalstroom te doorgronden?

HEREN VAN TWIST verhaalt over denkbeeldige liefdes, schokkende metamorfoses en surrealistische angstdromen. Het is de zinderende apotheose van Jasper Polanes fantastische cyclus DE ONZICHTBARE MAALSTROOM.

Razend benieuwd ben ik!
Komt alles uiteindelijk bij elkaar qua verhaal? Kan ik dan eindelijk met een gerust hart de karakters een beetje los laten of zullen er in eerdere delen verstopte aanwijzingen het geheel ineens in een ander daglicht zetten? Of eindigt het zelfs met meer vragen dan antwoorden waardoor we met zijn allen nog mooi een vijfde deel gaan eisen!?! ;-)
Nog geen enkele clue heb ik, dus ik ga er blind (of onzichtbaar ?;-)) in ….

Telkens bij de geboorte van een nieuw deel lezen we van alles over de schrijver, Jasper.
Maar ik, en waarschijnlijk meer lezers, ben wel nieuwsgierig naar hoe Petra Polane – Loijenga deze vier hectische jaren heeft beleefd als vrouw van de beroemde schrijver ;-)
De vrouw achter/de vrouw naast of de vrouw voor Jasper … zal maar net zijn hoe je het bekijkt.
Ik stelde Petra een aantal vragen ...



Petra Polane
Even eerst iets over jezelf, zeer belangrijk ook …

1 – Je bent zelf een zeer creatief/artistiek persoon en als ik je website (KLIK) bekijk kan ik je wel een duizendpoot noemen. Kun je wat meer vertellen over jouw eigen werk? Waar komt
bijvoorbeeld jouw inspiratie vandaan?

*Ja, toen ik op de lagere school zat was het al vrij snel duidelijk dat ik een creatief beroep wilde gaan beoefenen. Ook wist ik al vroeg dat ik naar het Cibap in Zwolle wilde. Ik heb dit ook gedaan en daar ben ik heel breed opgeleid. Van etaleur, product ontwerper, standbouwer en fotograaf tot grafisch vormgever, met ook commerciële vakken als economie, marketing en communicatie. Ik blijf het leuk vinden om in deze breedte te werken, van een concept idee en marktonderzoek tot werkelijk het product verkopen en ervaringen van de klant te horen.
Het is voor mij niet belangrijk of het om mijn eigen creatie gaat of die van een ander. Iets gezamenlijk maken is voor mij een groot avontuur, waar ik heel veel plezier aan beleeft. Mijn inspiratie komt vaak voort uit de synergie van een groep, maar kan ook uit een bepaald beeld voorkomen: een foto, of een tekening, of een herinnering aan een mooi uitzicht.

2 – Staat je geest de hele dag door op artistiek/creatief bezig zijn? Is dit pure ontspanning of passie met een grote P?

*Voor mij is het mijn passie en mijn leven. Sommige houden van reizen en andere weer van sporten, maar voor mij is mijn werk mijn passie en een leuk avontuur. Het is voor mij zeker niet ontspannend. Ik ben altijd vrij intensief aan het werk, vaak ook na werktijd.
Ik heb hiernaast wel ontspanning en op zijn tijd rust nodig om genoeg energie te hebben om nieuwe creatieve uitdagingen op te kunnen lossen. Vaak doe ik dit de zaterdag en zondagmiddag.

3 – Jij en Jasper zijn al een tijdje samen, het moet heerlijk zijn om elkaars creativiteit te voeden en te delen. Jij bent de vrouw achter de bekende schrijver of misschien is het wel andersom en is Jasper de man achter jouw veelzijdige gave en werk. Vult het elkaar aan of staat het een los van het ander?

*Het vult elkaar zeker aan. Jasper en ik hebben elkaar leren kennen via de tekenfilmserie ‘Dip & Dap’, waar we samenwerkten aan de verhalen, setting en animatie. Dat zijn we de 15 daaropvolgende jaren ook blijven doen.
Op het moment dat Jasper besloot om voor volwassenen te gaan schrijven zijn we ieder meer ons eigen pad in geslagen. Jasper is voornamelijk bezig met het ontwikkelen van de boeken. Ik doe meer de financiën, promotie en pr-activiteiten. Zo nu en dan illustreer ik een cover, en ik vind het ook niet erg om mijn fantasie ook eens los te laten op beginnende plotten. Maar ik weet niet of daar altijd naar geluisterd wordt. Wel weet ik dat in zijn volgende boek een idee van mij verwerkt wordt. ;-)

4 – Botst het ook ooit en wie heeft er dan de creatieve spreekwoordelijke broek aan in huize
Polane? ;-)

*Niet echt! Eerder een frustratie als we iets nog niet goed genoeg vinden, maar er niet de vinger op kunnen leggen waar het aan is. Vaak kost het dan een paar dagen voordat we eruit zijn en het licht zien. :-)

5 – De onzichtbare maalstroom komt haast op zijn einde. Een afsluitend deel van een prachtige serie. Het zal ook voor jou een rollercoaster zijn geweest.
Lege steden”, het eerste deel, werd d.m.v. Crowdfunding uitgegeven.
Was dat een spannende tijd? Mede ook door het oprichten van jullie eigen uitgeverij Quasis?

*Ja zeggen tegen de Onzichtbare Maalstroom en daarmee ook de uitgeverij is voor ons echt een omslagpunt geweest, dat gelukkig goed uitgepakt heeft. In het eerste jaar was het echt spannend. Zal het aanslaan bij het publiek? Wat willen we met de uitgeverij gaan doen? Allemaal vragen waar we gaandeweg antwoorden op hebben gevonden en gekregen. Alleen van de crowdfunding hebben we al zo genoten en geleerd, waardoor je automatische verder gaat met de volgende stappen.
We hebben ook besloten om op deze manier verder te gaan. We zijn liever een kleine uitgeverij met mooie producten die ons en de auteur nauw aan het hart liggen, dan commercieel en enkel economische keuzes maken.
Ik vind het belangrijk om het met elkaar te doen en de auteurs te ondersteunen waar het kan. Iedere auteur is anders en heeft andere ondersteuning nodig om zijn vak te kunnen uitoefenen en zijn werk tot een succes te maken.

6 – Quasis Uitgevers – Jullie richten je voornamelijk op de Nederlandse fantastische literatuur, en dan bedoelen we natuurlijk zo'n beetje de wereld van de fantasy. Is er in Nederland überhaupt een uitgeverij, naast Quasis, die de fantasy in al zijn facetten zo goed weet te stimuleren?

*Ik wil andere uitgevers en auteurs niet beoordelen. Ik denk niet dat één uitgeverij of auteur het genre kan stimuleren. Hiervoor zijn er meerdere nodig, vooral ook met verschillende inzichten, leesniveaus, etc. Er bestaat niet een specifieke lezer die bedient moet worden om het genre te stimuleren, maar je hebt tig soorten mensen en lezers die allemaal hun eigen behoeftes hebben.

7 – In mijn beleving gaat jullie denken erg de diepte in als het om verhalen gaat. Ben jij het
luisterend oor? Denk je mee in het schrijfproces? Of heeft Jasper al alle verhalen in zijn hoofd en wijkt daar niet meer vanaf?

*Om eerlijk te zijn lees ik veel boeken pas wanneer ze gedrukt zijn. Bij sommige boeken had ik wel zoiets van: ‘Oei, als ik dit eerder had gelezen had ik het eruit gehaald.’ Bij andere boeken komt dat bij mij helemaal niet op. Eén keer heb ik de eerste versie van een boek gelezen. Daar baalde ik achteraf wel van, want het uiteindelijke verhaal was toch echt veranderd, en dat heb ik niet meegekregen. Het lukt mij namelijk niet om een boek een tweede keer te lezen, hoe goed het boek ook is.

8 – Hoe kijk jij terug op de serie? Vond je het bijvoorbeeld ook steeds verrassend zoals de lezers?

*De Maalstroom-serie is een van mijn favoriete series die Quasis heeft uitgegeven, tot nu toe. Vooral omdat het in mijn straatje ligt van lekker lezen. Ik heb de boeken vaak binnen twee dagen uit. Het is avontuur, een page turner en ik wil gewoon weten hoe het afloopt. Ik ben vooral verrast hoe al die verhaallijnen bij Jasper opkomen en in de boeken verweven zijn. Ik kan mij soms niet voorstellen dat dat allemaal in het hoofd van mijn man zit, als ik hem rustig op de bank zie zitten typen.

9 – Waarschijnlijk zou ik bij het herlezen van de serie op allerlei 'inside-information' stuiten die het verhaal nog meer met elkaar verbindt. Maar nog benieuwder ben ik of er een personage in de serie zit dat op jou gebaseerd is/zou kunnen zijn, karaktertrekjes die je bekend voorkomen bijvoorbeeld?

*Ja, er zitten zeker karaktertrekjes van mij, jasper en de familie in de boeken. Maar niet echt bij één personage, het is meer verdeeld over verschillende personages, gelukkig. Het is wel lachen wanneer ik in het boek een bekende uitdrukking of uitspraak tegenkom.

10 – En dan tenslotte een beetje een stomme vraag, omdat mijn verbeelding vaak met me op de loop gaat ;-) Jullie zijn vaak te vinden op festivals, meetings of sociale evenementen waar het dan draait om de Fantasy-wereld. Jullie geven workshops, info en promoten veel gelijkgestemde geesten waarvan er ook een aantal in jullie uitgeverij-stal te vinden zijn.
Kleding is dan vaak een groot onderdeel van zo'n happening. Komt ie …..
Sta je vaak thuis in zulke prachtige kleding aan de kookpot? Of gaat dat dan net weer een stapje te ver i.v.m. vlekken? ;-)

*Ik vind het geweldig om op de festivals te zien wat voor mooie kostuums er gemaakt zijn of gedragen worden. Ook op Facebook volg ik de creatieve processen van de makers. Erg mooi om te zien.
Zelf ben ik daar niet zo mee bezig. Soms denk ik wel welk fictief karakter het meest bij mij zou passen, maar daar blijft het bij. Op de festivals vertegenwoordig ik de uitgeverij en draag ik mijn Quasis-sweater, die thuis ook lekker gangbaar is. Wanneer ik doordeweeks naar werk ga wordt er wel iets meer van mij verwacht en dan kleed ik mij hier ook op. Soms blijft ik dit dragen. Ook na werktijd, wat met mijn knoeien niet altijd even handig is! Wanneer het een echte drukke werkdag is geweest kleed ik me thuis snel om en draag ik ’s avonds het liefst mijn pyjama of een spijkerbroek met een lekkere trui.

Dank je wel Petra voor dit leuke interview!

Petra en Jasper zijn overal op het world wide web wel ergens te vinden.
Zo vind je o.a.:

Petra's website ---> KLIK

Quasis Uitgevers ---> KLIK (met alle verder info)

Quasis op Facebook ---> KLIK

Jasper op Facebook ---> KLIK

Petra op Facebook   ---> KLIK

TwitterYoutube en Insta natuurlijk ook.


©José
Juni 2018







Geen opmerkingen:

Een reactie posten