dinsdag 5 december 2017

Michelle Adams – Mijn zus






















Michelle Adams – Mijn zus

Titel: Mijn zus
Genre: Psychologische thriller
Uitgave: Paperback (352 pagina's)
ISBN: 9789026140518
Verwacht: 5-12-2017

Omschrijving:
'Mijn zus' (My Sister) van Michelle Adams is een thriller in de traditie van Clare Mackintosh (Mea culpa en Ik zie jou) en S.K. Tremayne (De ijstweeling)

Irini is een jonge anesthesist met een bewogen jeugd. Vlak voor haar vierde verjaardag is ze door haar ouders weggegeven aan een tante. Het hoe en waarom van de keuze haar te verstoten en haar zus te houden, heeft ze nooit begrepen. Haar oudere zus Elle neemt gedurende de jaren af en toe contact met haar op, maar altijd loopt dat noodlottig af. Wanneer Elle haar laat weten dat hun moeder is overleden, stemt Irini ermee in om naar huis te komen. Daar realiseert ze zich al snel dat het verleden van haar familie complexer is dan ze ooit had kunnen bedenken. Niet in de laatste plaats omdat ze achter de werkelijke drijfveer van haar ouders komt. Elle speelt ondertussen een sinister spel, waardoor Irini nu pas écht in de problemen komt…

Over de auteur:
Michelle Adams groeide op in Engeland en woont tegenwoordig op Cyprus. Sinds ze op haar negende voor het eerst Stephen King las, is ze verslaafd aan thrillers. Mijn zus is haar debuut.

Mijn leeservaring:
Debutanten; Ik heb er een zwak voor zoals jullie inmiddels weten. Razend spannend lijkt me dat om je uiteindelijke manuscript uit handen te geven en af te wachten wat er mee gebeurt. Op de een of andere manier lees je dan met een ander gevoel een boek, ik tenminste ;-)
Van de Fontein kreeg ik alvast de drukproef van dit debuut, een psychologische thriller die vanaf vandaag (op 5 december dus) in de (web)winkels zal liggen. Je kunt nog net een sprintje naar de winkel trekken voor pakjesavond …

Irini woont samen met haar van oorsprong Italiaanse vriend Antonio in Brixton. Een naargeestig hoekhuis in een al evenzo naargeestig straatje van waaruit je nog net de gloed van het in licht gedompelde Londen kunt zien.
Ze werkt als anesthesist, haar vriend is een beetje een uitzuiger. Ze hebben al drie jaar een relatie, maar kennen ze elkaar wel zo goed? Irini is voor mijn gevoel een type dat koste wat kost haar relatie wil behouden ook al gaat die in hoge pieken en dalen, ruzie en goedmaakseks – meer lijkt het niet te zijn.
Waarschijnlijk heeft dat vasthouden te maken met Irini's bewogen verleden.
Ze is op driejarige leeftijd weggegeven aan een oom en tante, terwijl haar ouders haar zus Elle wel hielden. Het is nu niet zo dat het een geldkwestie of het gebrek aan geld is waarom ze haar niet wilden houden. De werkelijke reden is voor haar nog steeds een raadsel, niemand die daar ook antwoord op geeft.
Ze heeft een haat-liefde verhouding met haar zus Elle, ze wil heel graag van haar houden en hunkert ook naar liefde en aandacht van Elle. Maar steeds als de twee met elkaar in contact komen gebeurt er iets rampzaligs. Iedere keer slaat Irini dan ook op de vlucht en probeert om ieder contact met Elle te vermijden.
Als dan ineens na zes jaar zonder contact Irini's telefoon gaat midden in de nacht, is ze overdonderd als ze Elle's stem aan de andere kant hoort. Hun moeder Cassandra is overleden en Elle wil graag dat Irini naar huis komt voor de begrafenis.

Irini hoeft niet lang na te denken en boekt een vlucht naar Edinburgh. Elle pikt haar op en neemt haar mee naar hun “ouderlijk” huis, landgoed beter gezegd. Irini is maar om één reden gekomen, ze wil eindelijk de waarheid achterhalen, de reden waarom haar ouders afstand van haar hebben gedaan. Komt dit door haar beperking? Het pestgedrag van nietsontziende kinderen in haar jeugd? Heeft het toch met Elle te maken of was hun moeder echt zo harteloos dat ze aan 1 kind genoeg had. Zal haar vader eindelijk de waarheid vertellen? Maar weer blijkt Elle haar eigen narcistische spelletjes te spelen.

Beetje bij beetje leren we de zussen kennen, hun verleden zwerft als een sluipmoordenaar door hun heden. De angsten en pijnen kruipen langzaam onder je huid terwijl je je afvraagt hoe een mens in elkaar kan steken. De ene zus is de andere niet, werelden van verschil of toch ook weer niet? Werelden die wreed uit elkaar zijn gescheurd door ouders die vast en zeker niets dan goeds voor ogen hadden voor beiden. Maar hoe maak je een keuze tussen twee uitersten? Er zal altijd een dilemma zijn, en iémand wordt de dupe van goedbedoelde handelswijzes …

Irini vertelt haar verhaal, meeslepend en af en toe pijnlijk triest. Ze leeft met angst en hoop. Ik zag het duistere landhuis zo voor me in de Schotse hooglanden. Een plek waar mysterie overheerst, waar de tijd lijkt stil te staan en geesten van weleer herinneringen oproepen aan een mistroostige jeugd in Irini's geval. De vlucht voor haar zus alsook de hunkering naar liefde en waarheid houd je vast. Maar wil je die waarheid wel weten?

Een knap debuut!!
Vlot geschreven en doordrenkt met beeldende 'scenes' die je zullen doen huiveren en anderzijds laten hopen. Verrassende plotwendingen, onverwachte twists en een hoop suspense
Geslaagd debuut wat mij betreft.

Met dank aan Uitgeverij de Fontein voor de drukproef van 'Mijn zus'

©José
november 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten