vrijdag 24 november 2017

Mailen voor Dummies 3.0


Mailen voor Dummies 3.0

Laat ik voor de overzichtelijkheid, die ik zelf onderhand kwijt ben, eerst even beginnen met uitleggen waar het om draait. In een huishouden gaan wel eens van die elektrische apparaten het hoekje om. Volgens mij om het gezellig te houden, doen ze dat vaak met meerderen tegelijk in een korte periode. Herkenbaar? Wet van Murphy zeggen ze dan, shit happens.

Zo ging onlangs onder andere ook onze tv naar een betere wereld (milieustraat in dit geval). En dan komt in mij de TN-er natuurlijk bovendrijven. De typische Nederlander googelt zich een slag in de rondte, kijkt en vergelijkt als een van hondsdolheid bezeten keffertje en bijt zich vervolgens vast in de laagste prijzen voor een goede kwaliteit. Want ja, hey, ik ben toch niet gek dat ik meer ga betalen dan nodig? Precies, die ja. Ik plaatste mijn bestelling in hun webshop en de dag erna werd de tv al geleverd. Een piece of cake om het ding aan de praat te krijgen en een beeld en geluid waar je U tegen zou kunnen zeggen. Super, er kon weer gekeken en geluisterd worden. 
Netjes via de mail kreeg ik de reeds betaalde rekening en in een volgende mail gebruiksaanwijzing en aanverwanten. Nog maar een mail waarin zich de garantievoorwaarden etc. bevonden. Erg doeltreffend die MediaMarkt … dacht ik toen nog.

Na een week kreeg ik wederom een mailtje;

Hartelijk bedankt José (yes ze kennen mijn naam zelfs, wat lief!) voor je aankoop. 

We hopen dat je tevreden bent, zo ja … zou je dan een review willen plaatsen bij desbetreffend artikel? Dan maak je ook nog kans op een leuke cadeaubon (of iets van die strekking).

Gaaf, ze hebben zelfs de link naar het artikel erbij staan – hoef je zelf niet te gaan struinen. Makkelijk. Normaal doe ik zoiets niet zo snel (wel bij boeken natuurlijk zoals jullie wel weten ;-)).
Ik klik de link aan en kom terecht bij de tv, niet verder nadenkend begin ik de pluspunten in te vullen. Minpunten had ik nog niet ontdekt. Zo gezegd, zo gedaan – niet meer dan lof in feite.
Ik verzend dus de review en laat het er verder bij.

Een week!!!! later krijg ik ineens een ware mailbom, een gigantische explosie in mijn inbox. Allemaal van de MediaMarkt. In één dag, zelfs binnen een half uur! Het zal toch niet waar zijn! Zou ik nu echt eens het geluk hebben dat ik een cadeaubon heb gewonnen?!??
HA! Wat een teleurstelling, mijn review werd geweigerd! OH MY GOD, waarom???
Nou, gewoon omdat mijn review bij een ander serie-nummer van hetzelfde merk terecht was gekomen – hoe dan? Hun hadden me toch de link gestuurd? Jammer dan, ik laat het er bij en doe niet eens meer de moeite om het goede masjien te zoeken.

De volgende mail echter noopt mij tot het fronsen van mijn beide wenkbrauwen.

Beste mevrouw, meneer (Dju, nu willen ze me zelfs niet meer kennen!)
We hebben een review die onlangs door u is geplaatst verwijderd. Uw taalgebruik en negatieve bewoordingen konden wij helaas niet laten staan.

HUH?!
Oké, ik heb toch echt de lagere school gehad en de MAVO doorlopen, zij het met een jaartje meer dan gemiddeld, en ook nog volgens mijn mentor met een talenknobbel – maar ik kan me vergissen hoor MediaMarkt. Ik weet misschien niet exact het verschil tussen pluspunten en negativiteit, dat zal dan wel de leeftijd zijn, het is namelijk al even geleden dat ik naar school ging. Dus mijn oprechte excuses dat ik de foute tv de hemel in prees, zal het nooit meer doen (en dat meen ik uit de grond van mijn hart).

Maar er was er nog een …;

Beste mevrouw, meneer (weer die ijskoude bejegening he!)
Onlangs heeft u een klacht ingediend bij de klantenservice, we nemen uw klacht serieus en gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Huh?! Huh!!?? DubbelHUH?
Oké, nu ga ik dus echt staan bibberen in een hoekje, het gore lef van mij om de klantenservice hier over lastig te vallen?????!
Ik struin mijn brein af naar lekkages en kom tot de conclusie, na grondig onderzoek in mijn outbox, dat ik toch echt al na die eerste foutplaatsingsmail geen enkele poging meer heb gedaan om nog in contact te komen met de MediaMarkt. 
Zal ik dan toch gek zijn? Ik sla aan het twijfelen maar zie nog een mail in mijn inbox en haal opgelucht adem. Slechts enkele minuten na de klantenservicemail heb ik er nog een van de klantenservice.
Zal vast een excuus zijn voor de overkill en de verwarrende mails.

Beste mevrouw, meneer (Diepe zucht om zoveel apathie hunnerzijds)
Hopelijk heeft de klantenservice uw klacht op een goede manier kunnen oplossen.

Waaaaat!!??
Nou breekt mijn klomp en ik scheld zelfs een beetje op een "nette" manier, zoals me geleerd is geloof ik, tegen mijn beeldscherm.
Ik vraag me soms af of ik niet beter ook nog HAVO had kunnen doen, dan had ik deze chaos misschien toch begrepen.
Laat maar zitten denk ik nog, boeiend.

Het was inmiddels weer wat gezakt, koste me een week ongeveer maar ja. Ik heb de hele donderse boel aan mail verwijderd en ga weer gewoon verder met leven ;-)

Wat schertst mijn verbazing?
Yes vandaag weer mail, ze kunnen me toch nog niet zo goed missen volgens mij.

Beste José (slijmbal!!!)
(Letterlijke copy/paste);

Kort geleden heb je contact gehad met onze klantenservice. Wij hopen dat wij jouw vraag of klacht naar tevredenheid hebben opgelost.

Wij willen onze klantenservice blijven optimaliseren en jij kunt ons hierbij helpen! Wij zouden het zeer op prijs stellen wanneer je een aantal vragen wilt beantwoorden. Het invullen van de vragenlijst duurt gemiddeld 2 minuten.

En ja hoor, er staat zelfs een link bij waar ik voor het gemak maar op hoef te klikken!!!

Ben ik nu gek of hunnie? Optimaliseren? Serieus?


Beste CEO van de MediaMarkt (al betwijfel ik of u dit onder ogen krijgt!)

Mijn naam is mevrouw José, José voor intimi, en ik vraag mij af hoe uw mailing werkt.
Zit daar gewoon een doorsnee mens achter een toetsenbord waar door slijtage de letters van ontbreken? (U verkoopt ze zelf hoor; hint!)
Heeft u een gedresseerd aapje met zo'n kek mutsje?
Of wellicht een state-of-art robotje met lichte schade aan de kabeltjes?

Hoe dan ook, graag solliciteer ik hierbij naar de functie van mailvrouw. Ik heb geen enkele opleiding of wat dan ook die zelfs maar in de richting van ICT komt. Maar dat maakt blijkbaar niet zo heel veel uit als ik dat persoonlijk even mag inschatten. Ik vraag echt niet het onderste uit de kan maar ik dacht zelf aan een salaris dat in de buurt komt van een tonnetje of 2 per jaar, mag uiteraard bruto zijn zodat ik onder de Balkenende-norm blijf.
Toch moet ik u ook nog oprecht complimenteren, u bent een zeer groen bedrijf.
Als u me namelijk al die mail per gewone post, op papier, had moeten sturen, was er weer een regenwoud gesneuveld. Dus chapeau! U ziet dat ik graag met u mee denk, want hey, ik ben echt niet gek!

P.s.
Mijn droger heb ik in een gewone winkel besteld, die zijn niet zo tijdrovend qua contact leggen.

M.v.g.
Mevrouw José




©José (<---- that's my name ;-))
november 2017









Geen opmerkingen:

Een reactie posten