vrijdag 8 april 2016

Er gekleurd op staan



Er gekleurd op staan

#MuzikaleVrijdag....
Vandaag is weer een speciale dag, zoals wellicht iedere dag speciaal is.
Misschien herkennen jullie de foto hierboven en kun je al raden waarover het gaat.
Op deze dag – wel al in 1973 hoor – stierf de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso. Een grootheid in de kunstwereld sla er de archieven maar eens op na. Wereldberoemd! Zijn werk bestond uit een aantal periodes die kenmerkend waren voor de situatie en omstandigheden waarin hij op dat moment verkeerde.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de ballen verstand heb van Kunst en alleen maar kan benoemen of ik iets mooi vind of niet. Laat mij los in een museum en ik zou verdwalen in onkunde, de Nachtwacht van Rembrandt zou ik dan wel herkennen maar voor de rest – precies wat ik zeg, mooi of niks aan ;-)

Onbewust sla je (iedereen doet dat!) toch meer dingen op dan je denkt. Terwijl ik zo zit te “bladeren” op het web, herken ik toch meer dan ik dacht.
Applausje voor mezelf als ik er net dat schilderij uitpik dat wel bij mijn blogpost past:
De oude gitarist (Le vieux guitaiste aveugle, Barcelona 1903, olieverf op hout, 121,3 x 8,5 cm)  het hangt in Chicago en is uit zijn blauwe periode. Dat wist ik dan natuurlijk weer niet. Wedden dat ik dat onthoud vanaf nu?
Sommigen weten al wel dat ik nog zo'n rare tic heb, soms denk ik in het Engels en bij het lezen van het woordje schilder dacht ik dus qua muziek meteen aan Paint. Nou had ik kunnen kiezen voor Paint it black van de Stones, maar dat ging in deze niet op. Het eerste wat me te binnen schoot was:
 “Jessie paint your pictures 'bout how it's gonna be.”
(“Logisch” zou ons aller Johan Cruijff hebben gezegd ;-))

Ik zet er ook nog wat gevoelens bij die tijdens het (weeeeer) luisteren naar dit mooie liedje uit mijn vingertoppen vloeiden....

Kansen

Vrijuit tekenend
kleur jij je leven
Schets toekomstplaatjes
omcirkelend je streven

Nuances gedompeld in aarde
ver weg van grijswaarde
Jeugdige spontaniteit
bont in doen, leven in vrijheid

Decoratief je kleurrijke natuur
je bezieling zo puur
Wis en waarachtig
zo lieflijk, zo schilderachtig

Fantaserend een prachtige droom
vervliegend als een luchtstroom
Afbeeldend je eigen leven,
kleuren wat je is gegeven


Kijkje in mijn wazige brein weer hoe ik dingen met elkaar in verbinding breng ;-)

Joshua Kadison met zijn prachtige Jessie dus: Geen straf om naar te kijken ook ;-)





Geniet van je weekend en geef een beetje kleur aan je leven! X

©José April 2016


5 opmerkingen: