zondag 30 oktober 2011

Mo Hayder - Diep



















Volgens Bol:
In Bristol wordt met bruut geweld een auto gestolen: een man met een Kerstmannenmasker slaat de bestuurster neer en scheurt hard weg in haar auto. Met haar vierjarig dochtertje nog op de achterbank.
Het gebeurt wel vaker dat een autodief per ongeluk een kind ontvoert. Het kind duikt altijd binnen een dag weer op in tegenstelling tot de auto. Dus rechercheur Jack Caffery maakt zich niet zo heel erg druk. Maar dit kind duikt niet op. Ook niet na een paar dagen. Dan ontdekt hij dat er zo al enkele meisjes zijn ontvoerd...

Een regelrechte onder-je-huid-kruiper weer!
Ik neem echt mijn petje af voor Mo Hayder, ze kan het zo beeldend schrijven dat het niet moeilijk is om de diverse situaties waarin de hoofdpersonen terechtkomen te visualiseren.
Je krijgt “onderweg” hele series aanwijzingen en clues die je aanzetten tot het mee oplossen van de misdaden. Maar toch word je heen en weer geslingerd, omdat het zo geschreven is dat het echt nog alle kanten op kan gaan. Op een gegeven moment weet je wie de dader is maar dan komt het zinderende slotakkoord pas.
Spijkerhard en ook emotioneel, soms ontzettend creepy, maar meeslepend is voor mij toch wel het keyword. Je zit er middenin en zelfs bij het laatste woord van het boek wil je meer! Ontzettend clevere schrijfstijl dus.
Diep is het vijfde deel met hoofdpersonen Jack Caffery en Phoebe -'Flea'- Marley, alhoewel de boeken ook echt wel afzonderlijk te lezen zijn natuurlijk.
Het eerste wat ik dus deed was kijken of er al een “vervolg” is op diep, maar helaas pindakaas.
Geduld is een schone zaak, maar wachten is nou niet bepaald mijn sterkste karaktereigenschap ;)
Ik zag wel dat ze een nieuw boek uit heeft, Rot. Benieuwd!

©José '11

Geen opmerkingen:

Een reactie posten