woensdag 13 februari 2013

Dag 28


#30DaysSongChallenge

Dag 28
Een liedje waardoor jij je schuldig voelt. (Michiel Veenstra)

Schuldig voelen, tja dat noem ik dan liever “leermomentjes”, dat klinkt niet zo zwaar.
Het eerste wat ik me eigenlijk kon bedenken was dat ik misschien iets beter mijn best had kunnen doen op school (of minder irritant is wellicht een beter woord;-)).
Aan de andere kant vond ik het waarschijnlijk TE gezellig op de middelbare school om me druk te maken om al dat studeren. Ik wist al vroeg wat ik wilde en wat ik daar voor nodig had. Dus als ik alle vakken maar voldoende haalde dan was het wel goed, dacht ik toentertijd.
Een pretpakket met alle talen, biologie en economie. Zoveel leerwerk was dat dus niet (in mijn geval).
Nee we maakten ons drukker om de weekenden, het stappen, kalverliefdes of, in onze ogen, grote liefdes, de liefde van je leven … die dan wel weer niet de ware bleek te zijn.
In ieder geval, toen hadden we wel iets anders aan ons hoofd dan school.
Tot de dag kwam dat de allerlaatste middelbare-schooltijd-dag was aangebroken, toen besefte je pas dat er een tijdperk achter de rug was, een uiteindelijk zorgeloze, leuke tijd.

Je ging verder naar hoger onderwijs, of sommigen gingen werken.
Een toch wel hechte groep leerlingen die ieder afzonderlijk zijn eigen weg insloeg naar een volgende fase, een nieuw doel, een stap naar volwassenheid.
Want we dachten wel dat we al oud en wijs waren, maar dat bleek vies tegen te vallen, op verschillende levels.

Als ik dit zo terug lees voel ik me eigenlijk helemaal niet schuldig, we hadden plezier, leerden onbewust toch heel erg veel, hadden kleine verdrietjes die complete drama's leken maar achteraf natuurlijk wel meevielen.
Leerkrachten zullen ons wel eens (meestal) verwenst hebben, maar daar stonden we niet echt bij stil natuurlijk. Dus petje af voor hun kalmte en rust die ze waarschijnlijk heel hard nodig hadden.
Maar ja, das war einmal, c'est la vie, that's life ….. zie je, ik heb toch nog iets opgestoken;-)

Uiteindelijk (in the end) maakt het niks uit, omdat je hoe je leven ook leeft, je altijd probeert het beste te doen, een naar jouw idee goede keuze maakt of het nu altijd goed uitpakt of niet.
Zo kom ik dus weer uit op leermomentjes, of dit nu positieve of negatieve leermomentjes zijn …. de hamvraag is dan wat doe je er mee.
Als je maar tijd van leven hebt word je op den duur toch wijs …............


©José '13






2 opmerkingen:

  1. Super jose en o, zo herkenbaar zo had ik bij engels op de huishoudschool juf bartels waar je goed bij kon afkijken, klas 2 meester volgens mij wolfhagen of zoiets kon je nog beter bij afkijken en in klas 3 meester teeuwen waar je dus echt niet bij f kon kijken resultaat nog geen nivo A wat het laagste was wat je kon krijgen, nu vindt ik het jammer dat ik niet beter mijn best heb gedaan want, scrappen is amerikaans dus engels, gelukkig heb ik vaak ana ene foto al genoeg omte zien hoe iets gemakat is maar toch. Mooi nummer trouwens van linkin park.

    groetjes yvon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, zie je, had je nou toch maar niet afgekeken hè ;-)
      En je bent nooit te oud om te leren, gooi de tekst gewoon door de google-vertaalmachine en je weet precies wat er staat;-)
      Maar ik weet zeker dat jij met jouw ervaring precies weet en ook ziet hoe iets wordt gemaakt!!

      Verwijderen