Mailen voor Dummies 3.0
Laat ik voor de overzichtelijkheid, die
ik zelf onderhand kwijt ben, eerst even beginnen met uitleggen waar
het om draait. In een huishouden gaan wel eens van die elektrische
apparaten het hoekje om. Volgens mij om het gezellig te houden, doen
ze dat vaak met meerderen tegelijk in een korte periode. Herkenbaar?
Wet van Murphy zeggen ze dan, shit happens.
Zo ging onlangs onder andere ook onze
tv naar een betere wereld (milieustraat in dit geval). En dan komt in
mij de TN-er natuurlijk bovendrijven. De typische Nederlander googelt zich
een slag in de rondte, kijkt en vergelijkt als een van hondsdolheid
bezeten keffertje en bijt zich vervolgens vast in de laagste prijzen
voor een goede kwaliteit. Want ja, hey, ik ben toch niet gek dat ik
meer ga betalen dan nodig? Precies, die ja. Ik plaatste mijn
bestelling in hun webshop en de dag erna werd de tv al geleverd. Een
piece of cake om het ding aan de praat te krijgen en een beeld en
geluid waar je U tegen zou kunnen zeggen. Super, er kon weer gekeken
en geluisterd worden.
Netjes via de mail kreeg ik de reeds betaalde
rekening en in een volgende mail gebruiksaanwijzing en aanverwanten.
Nog maar een mail waarin zich de garantievoorwaarden etc. bevonden.
Erg doeltreffend die MediaMarkt … dacht ik toen nog.
Na een week kreeg ik wederom een
mailtje;
Hartelijk bedankt José (yes ze kennen
mijn naam zelfs, wat lief!) voor je aankoop.
We hopen dat je tevreden bent, zo ja …
zou je dan een review willen plaatsen bij desbetreffend artikel? Dan
maak je ook nog kans op een leuke cadeaubon (of iets van die
strekking).
Gaaf, ze hebben zelfs de link naar het
artikel erbij staan – hoef je zelf niet te gaan struinen.
Makkelijk. Normaal doe ik zoiets niet zo snel (wel bij boeken
natuurlijk zoals jullie wel weten ;-)).
Ik klik de link aan en kom terecht bij
de tv, niet verder nadenkend begin ik de pluspunten in te vullen.
Minpunten had ik nog niet ontdekt. Zo gezegd, zo gedaan – niet meer
dan lof in feite.
Ik verzend dus de review en laat het er
verder bij.
Een week!!!! later krijg ik ineens een
ware mailbom, een gigantische explosie in mijn inbox. Allemaal van de
MediaMarkt. In één dag, zelfs binnen een half uur! Het zal toch
niet waar zijn! Zou ik nu echt eens het geluk hebben dat ik een
cadeaubon heb gewonnen?!??
HA! Wat een teleurstelling, mijn review
werd geweigerd! OH MY GOD, waarom???
Nou, gewoon omdat mijn review bij een
ander serie-nummer van hetzelfde merk terecht was gekomen – hoe
dan? Hun hadden me toch de link gestuurd? Jammer dan, ik laat het er
bij en doe niet eens meer de moeite om het goede masjien te zoeken.
De volgende mail echter noopt mij tot
het fronsen van mijn beide wenkbrauwen.
Beste mevrouw, meneer (Dju, nu willen
ze me zelfs niet meer kennen!)
We hebben een review die onlangs door u
is geplaatst verwijderd. Uw taalgebruik en negatieve bewoordingen
konden wij helaas niet laten staan.
HUH?!
Oké, ik heb toch echt de lagere school
gehad en de MAVO doorlopen, zij het met een jaartje meer dan
gemiddeld, en ook nog volgens mijn mentor met een talenknobbel –
maar ik kan me vergissen hoor MediaMarkt. Ik weet misschien niet
exact het verschil tussen pluspunten en negativiteit, dat zal dan wel
de leeftijd zijn, het is namelijk al even geleden dat ik naar school
ging. Dus mijn oprechte excuses dat ik de foute tv de hemel in prees,
zal het nooit meer doen (en dat meen ik uit de grond van mijn hart).
Maar er was er nog een …;
Beste mevrouw, meneer (weer die
ijskoude bejegening he!)
Onlangs heeft u een klacht ingediend
bij de klantenservice, we nemen uw klacht serieus en gaan er zo snel
mogelijk mee aan de slag.
Huh?! Huh!!?? DubbelHUH?
Oké, nu ga ik dus echt staan bibberen
in een hoekje, het gore lef van mij om de klantenservice hier over
lastig te vallen?????!
Ik struin mijn brein af naar lekkages
en kom tot de conclusie, na grondig onderzoek in mijn outbox, dat ik
toch echt al na die eerste foutplaatsingsmail geen enkele poging meer
heb gedaan om nog in contact te komen met de MediaMarkt.
Zal ik dan
toch gek zijn? Ik sla aan het twijfelen maar zie nog een mail in mijn
inbox en haal opgelucht adem. Slechts enkele minuten na de
klantenservicemail heb ik er nog een van de klantenservice.
Zal vast een excuus zijn voor de
overkill en de verwarrende mails.
Beste mevrouw, meneer (Diepe zucht om
zoveel apathie hunnerzijds)
Hopelijk heeft de klantenservice uw
klacht op een goede manier kunnen oplossen.
Waaaaat!!??
Nou breekt mijn klomp en ik scheld
zelfs een beetje op een "nette" manier, zoals me geleerd is
geloof ik, tegen mijn beeldscherm.
Ik vraag me soms af of ik niet beter
ook nog HAVO had kunnen doen, dan had ik deze chaos misschien toch
begrepen.
Laat maar zitten denk ik nog, boeiend.
Het was inmiddels weer wat gezakt,
koste me een week ongeveer maar ja. Ik heb de hele donderse boel aan
mail verwijderd en ga weer gewoon verder met leven ;-)
Wat schertst mijn verbazing?
Yes vandaag weer mail, ze kunnen me
toch nog niet zo goed missen volgens mij.
Beste José (slijmbal!!!)
(Letterlijke copy/paste);
Kort geleden heb je contact gehad met
onze klantenservice. Wij hopen dat wij jouw vraag of klacht naar
tevredenheid hebben opgelost.
Wij willen onze klantenservice blijven optimaliseren en jij kunt ons hierbij helpen! Wij zouden het zeer op prijs stellen wanneer je een aantal vragen wilt beantwoorden. Het invullen van de vragenlijst duurt gemiddeld 2 minuten.
Wij willen onze klantenservice blijven optimaliseren en jij kunt ons hierbij helpen! Wij zouden het zeer op prijs stellen wanneer je een aantal vragen wilt beantwoorden. Het invullen van de vragenlijst duurt gemiddeld 2 minuten.
En ja hoor, er staat zelfs een link bij
waar ik voor het gemak maar op hoef te klikken!!!
Ben ik nu gek of hunnie? Optimaliseren?
Serieus?
Beste CEO van de MediaMarkt (al
betwijfel ik of u dit onder ogen krijgt!)
Mijn naam is mevrouw José, José voor intimi, en ik vraag
mij af hoe uw mailing werkt.
Zit daar gewoon een doorsnee mens
achter een toetsenbord waar door slijtage de letters van ontbreken?
(U verkoopt ze zelf hoor; hint!)
Heeft u een gedresseerd aapje met zo'n
kek mutsje?
Of wellicht een state-of-art robotje
met lichte schade aan de kabeltjes?
Hoe dan ook, graag solliciteer ik
hierbij naar de functie van mailvrouw. Ik heb geen enkele opleiding
of wat dan ook die zelfs maar in de richting van ICT komt. Maar dat maakt
blijkbaar niet zo heel veel uit als ik dat persoonlijk even mag
inschatten. Ik vraag echt niet het onderste uit de kan maar ik dacht
zelf aan een salaris dat in de buurt komt van een tonnetje of 2 per
jaar, mag uiteraard bruto zijn zodat ik onder de Balkenende-norm
blijf.
Toch moet ik u ook nog oprecht
complimenteren, u bent een zeer groen bedrijf.
Als u me namelijk al die mail per gewone post,
op papier, had moeten sturen, was er weer een regenwoud gesneuveld.
Dus chapeau! U ziet dat ik graag met u mee denk, want hey, ik ben
echt niet gek!
P.s.
Mijn droger heb ik in een gewone winkel
besteld, die zijn niet zo tijdrovend qua contact leggen.
M.v.g.
Mevrouw José
©José (<---- that's my name ;-))
november 2017
Geen opmerkingen:
Een reactie posten